Etter Attensi-suksessen er læringsteknologi-veteran Odd Skarheim i gang med et nytt prosjekt. Denne gangen skal trening med 3D-teknologi komme fotballspillere til gode. Motivasjonen er – som alltid – å bli aller best.

Foto: Angelique Culvin

Seriegründeren drives av ønsket om å skape noe i verdensklasse

Flere suksesshistorier er det «enkle» grepet som skal til for at norske startups og gründerbedrifter skal fortsette veksten, mener Odd Skarheim. Seriegründerens viktigste motivasjonsfaktor er ønsket om å skape noe i toppklasse.

 

Odd Skarheim vet hva det vil si å skape en suksesshistorie. Attensi, selskapet han grunnla i 2009, bikket i fjor 100 millioner kroner i inntekter fra lisenser på teknologien deres.

 

Selskapet spesialiserer seg på læringsteknologi og lager realistiske 3D-simuleringer som brukes til opplæring og kompetanseheving i næringslivet. I tillegg til et brakresultat i 2021 styrket selskapet den internasjonale satsingen: amerikanske storinvestorer kom inn på eiersiden og Attensi inngikk et strategisk partnerskap med en av verdens største skybaserte HR-løsninger.

 

Med en verdi på over én milliard kroner og kunder som Circle K og Starbucks, kan vi trygt slå fast at Attensi er en internasjonal suksess.

 

Og det er, til syvende sist, grunnen til at Skarheim gjør det han gjør.

For ti år siden var Attensi «fire pulter i kjelleren på Startuplab» beskriver Skarheim. Nå har de bikket 100 millioner i lisensinntekter og har kunder som Circle K og Starbucks.

For ti år siden var Attensi «fire pulter i kjelleren på Startuplab» beskriver Skarheim. Nå har de bikket 100 millioner i lisensinntekter og har kunder som Circle K og Starbucks. Foto: Angelique Culvin

 

– Motivasjonen min er å skape noe som holder internasjonal toppklasse. Det er det som gjør at jeg står opp om morgenen, og gjør at jeg aldri har lyst til å gi meg, sier han.

 

Skarheim er også godt i gang med sitt nyeste hjertebarn. Selskapet Be Your Best tar 3D-simulering til sportsverdenen og utvikler teknologi for kognitiv trening for fotballspillere. Be Your Best er på god vei til å bli en ledende aktør i sitt felt.

 

– Hvis jeg klarer å bidra til noe som holder internasjonal toppklasse og som attpåtil er basert i Oslo og Norge, blir det bare enda bedre.

 

Rekruttering var avgjørende

Skarheim, som ofte blir omtalt som en «seriegründer», har jobbet med læringsteknologi i over 20 år og har startet opp fire selskaper. I tillegg bygget han i ung alder opp Comfort Hotel i Choice Hotels til 25 hoteller, og var i en periode styreleder i Vålerenga Fotball.

 

I jakten på å bli verdens beste, er Skarheims viktigste våpen samarbeid.

 

– Skal jeg klare å skape noe bra, må jeg være en del av gjeng med ekstremt dyktige folk, forteller han.

 

Han er rask til å trekke frem to av Attensis helt sentrale personer etter sammenslåingen med Norsim i 2012: medgrunnlegger og CEO Trond Aas og CTO/COO Anne Lise Waal.

 

De har begge tatt selskapet fra å være «fire pulter i kjelleren på Startuplab» til å bli en internasjonalt ledende aktør, sier Skarheim.

 

For å ikke glemme Krister Kristiansen som bygger den store internasjonale virksomheten fra London.

Suksesshistorier om Attensi har vært avgjørende for at det norske startup-miljøet har tiltrukket investorer og høyt kompetente folk fra andre bransjer, mener Skarheim. Foto: Angelique Culvin

Suksesshistorier har vært avgjørende for at det norske startup-miljøet har tiltrukket investorer og høyt kompetente folk fra andre bransjer, mener Skarheim. Foto: Angelique Culvin

 

– En viktig del av selskapets suksess er at de har vært ekstremt dyktige til å prioritere rekruttering. I en kritisk vekstfase for Attensi, brukte de i en periode halvparten av tiden sin til å hente inn enda flere flinke folk. De hadde mange andre ting som måtte gjøres, men de prioriterte å finne dyktige folk. Det var utrolig viktig!

 

Siden den gang har Attensi flyttet ut av Startuplab, men holder fortsatt til i egne lokaler i Forskningsparken. I dag trenger de nemlig litt flere pulter enn de fire de startet med siden innflyttingen i Startuplab i 2012 – selskapet har nå over 200 ansatte.Tidligere har Anne Lise Waal fortalt at å få plass i Forskningsparken har vært uvurderlig for selskapet.

 

– Her er vi så heldig å være tett på klynger som Norway Health Tech og inkubatoren Startuplab. Det første helseprosjektet vi gjorde, for eksempel, ble til fordi vi hadde blitt godt kjent med Norway Health Tech-klyngen. Og mange av våre andre suksessfulle prosjekter har blitt til gjennom nettverk eller events i forbindelse med Forskningsparken, sa Waal da vi snakket med hun i fjor.

 

Skarheim er enig i at StartupLab og Forskningsparken har vært en viktig bidragsyter i det norske gründermiljøet.

 

– For oss har det vært spesielt viktig å ha fleksibiliteten til å vokse. En av utfordringene til nye bedrifter er at de fort kan vokse ut av lokalene man startet i, mens det i andre perioder er nødvendig å krympe virksomheten. Her har Forskningsparken blitt i svært gode, sier Skarheim.

 

Suksess avler suksess

Gjennom godt over to tiår har gründer-ringreven vært med på en ganske betydelig utvikling i startupmiljøet.

 

– Det har skjedd veldig mye i Norge, særlig i løpet av de siste ti årene. Rundt årtusenskiftet startet jeg et edtech-selskap der jeg fikk med noen svenske investorer. På den tiden tenkte jeg at det var ti ganger så høy puls i Stockholm og Sverige sammenlignet med her hjemme. Sånn er det ikke nå lenger – vi har knappet inn mye av forspranget, forteller Skarheim.

 

Skarheim mener at årsaken til denne utviklingen er sammensatt og kompleks – og samtidig enkel.

 

– Vi har hatt noen suksesshistorier, altså selskaper som har lykkes globalt, forklarer han.

 

En avgjørende komponent er at folk i større grad enn tidligere tør å satse på nyoppstartede bedrifter. Og det er enkelt å følge logikken: Investorer som turte å satse på suksess-selskaper, har tjent penger – penger som igjen er investert i nye startups. Suksessene har også tiltrukket seg verdifull kompetanse.

 

– Miljøet har i økende grad klart å tiltrekke seg mange svært dyktige folk som ellers ville gått til store bedrifter i etablerte bransjer. Kompetansen de tar med seg er uvurderlig.

 

Nytt selskap ligger hjertet nært

Vi trenger ikke grave dypt i Skarheims bakgrunn for å forstå motivasjonen bak hans nyeste satsning.

 

I 2016 grunnla han selskapet Be Your Best som utvikler teknologi for kognitiv trening med 3D-simulering for VR – denne gangen myntet på fotballspillere og idrettsutøvere. Teknologien ble offisielt lanserte på markedet tidligere i år. Skarheim forklarer at motivasjonen for å starte opp selskapet var todelt:

 

– Jeg opplevde det som forretningsmessig smart fordi det er teknologi det per nå finnes lite av, men som kan utgjøre en stor forskjell på fotballbanen. Og som tidligere styreleder i Vålerenga Fotball, er det ikke til å legge skjul på at sporten ligger hjertet nært, forteller han.

 

Skarheims nye selskap, Be Your Best, lager 3D-teknologi som blant annet skal hjelpe fotballspillere å ta bedre valg, raskere. Allerede har de klubber i de beste europeiske ligaene på kundelisten. Foto: Angelique Culvin

Skarheims nye selskap, Be Your Best, lager 3D-teknologi som blant annet skal hjelpe fotballspillere å ta bedre valg, raskere. Allerede har de klubber i de beste europeiske ligaene på kundelisten. Foto: Angelique Culvin

 

Navet i Be Your Bests teknologi er 3D-simulering. Det plasser deg på banen i førsteperson, ofte i faktiske situasjoner fra ekte kamper. Teknologien er basert på forskning av hva verdens beste fotballspillere gjør for å bli gode.

 

En av de viktigste ferdighetene er det som kalles «scanning»: evnen til å ta øynene rask vekk fra ballen og innhente informasjon om omgivelsene. De aller beste har øynene klistret til ballen når noen berører den, men flytter blikket når ballen er i bevegelse – altså etter en pasning eller mellom ballberøringer.  Det høres kanskje enkelt ut, men dette må skje utrolig kjapt og til rett tidspunkt.

 

– De beste i verden får det til å se ut som de har øyne i nakken, men egentlig har de bare veldig raske hodebevegelser og tar kjemperaske avgjørelser. De bestemmer seg mye tidligere enn andre og blir liggende et lite, men viktig skritt foran, sier Skarheim.

 

Under et skadeopphold i 2018 fikk Martin Ødegaard prøve teknologien til å trene på mentale fotballferdigheter. Real Madrid-akademiet, Hoffenheim, Levante og F.C. København, samt Molde, Odd og Toppserien her hjemme er blant klubbene og lagene som har tatt teknologien i bruk

 

– Be Your Best ligger allerede langt fremme på global basis. De kjørte nylig en forskningsstudie med et tysk U16-landslag som viste en betydelig forbedring i scanning, sier Skarheim.

 

Han avslutter:

 

– Målet er at Be Your Best skal være ledende i verden innenfor sitt felt. Det er vårt mål, og det er min drivkraft.

 

Sign up to our newsletter

Sign up to our newsletter

Be Your Best

Be Your Best

«Gamification» går ut på å bruke spill i opplæring, og på den måten skru opp både engasjementet og læringsgraden. – Jo tørrere stoffet er, desto bedre blir engasjementet, sier Attensi-CTO Anne Lise Waal.

Glem klasserom og trauste læringsvideoer: Norske opplæringsspill tar verden med storm

Hva har Equinor, Circle K og norsk psykiatri til felles? De er alle svært begeistret over dataspillene til Forskningsparken-utskuddet Attensi.

 

Read more