Dellia: Fra kjøkkenbenken til 13 000 butikker

Publisert: 01 oktober 2025

Tekst: Anne-Marie Korseberg Stokke

Foto: Anne-Marie Korseberg Stokke

I 2019 satt tre gründere på et kjøkken i Oslo og eksperimenterte med tørket mango ved siden av dagjobbene sine. Seks år senere finnes produktene deres i over 13 000 butikker på tvers av 11–12 land. Selskapet Dellia har på rekordtid gått fra å være en liten idé til å bli en internasjonal aktør innen snacks av tørket frukt. Denne uken gikk de på børs.

– Vil du smake? Dette er dadler rullet i …

På det splitter nye testkjøkkenet i Forskningsparken byr markedssjef Steinar Helgesen og produktutvikler Sven Nelvik på smaksprøver av produkter som fortsatt er på eksperiment-stadiet. Smakskombinasjonene er ikke nødvendigvis opplagte, men det kan røpes at daddelen løftes til nøye høyder! Selskapet startet med produksjon av tørket mango, men kan nå tilby mange varianter av både ren, smaksatt og sjokoladedyppet tørket frukt.

– Vi sier at vi har «passion for products». Vi eksperimenterer med smaker og konsistenser, men uten å tilsette masse sukker eller kunstige ingredienser. For oss handler det om å lage et godt alternativ til tradisjonelt godteri, sier Nelvik.

Dellias produktutvikler Sven Nelvik og markedssjef Steinar Helgesen.

Dellia er et norsk selskap, men har vokst raskt ut i verden. Hovedmarkedene er foreløpig Norge og Sverige, men selskapet har også etablert kontorer i Shanghai og har egne country managers i flere markeder.

– I Sverige ble vi etablert i 2022, og allerede nå er vi nominert til «Årets dagligvare» der. Bare mangoen alene solgte for over 70 millioner kroner på ett år i Sverige, forteller Helgesen.

Kvalitet i hver bit

I en bransje der mange kjøper inn frukt fra tilfeldige leverandører, har Dellia valgt en annen strategi: Å bygge en tett og forpliktende relasjon til en enkelt produsent i Kambodsja.

– Vi kjøper omtrent 12 % av all mango som produseres i Kambodsja. Vi har investert det lokale produksjonsanlegget og hjulpet bøndene rundt til å få bedre priser. Det har skapt ringvirkninger som nye skoler og bedre infrastruktur lokalt, sier Helgesen.

Denne tette kontrollen gir ikke bare en sosial effekt, men også et produkt som holder høy kvalitet. Med ekstremt fokus på detaljer sørger for eksempel Dellia for at hver pose med mango inneholder én ekstra stor skive.

Ambisiøs fremtid

Dellia ble nylig børsnotert og skjøt allerede første dag markant opp i verdi. I forbindelse med børsnoteringen hentet selskapet om lag 100 millioner kroner i ny egenkapital, der Petter Stordalens selskap Strawberry Capital er en av to hjørnesteinsinvestorer.

– Fullføringen av denne finansieringen markerer en viktig milepæl for Dellia. Vi har sterke vekstrater, en robust forsyningskjede og gode relasjoner med våre detaljhandelspartnere. Nå tar vi neste steg med ambisjon om å utvide vår posisjon i Norden og bygge videre i Europa, sa administrerende direktør og medgründer Jan Storli Eriksen til Finansavisen i forbindelse med børsnoteringen.