Dellia er et norsk selskap, men har vokst raskt ut i verden. Hovedmarkedene er foreløpig Norge og Sverige, men selskapet har også etablert kontorer i Shanghai og har egne country managers i flere markeder.
– I Sverige ble vi etablert i 2022, og allerede nå er vi nominert til «Årets dagligvare» der. Bare mangoen alene solgte for over 70 millioner kroner på ett år i Sverige, forteller Helgesen.
Kvalitet i hver bit
I en bransje der mange kjøper inn frukt fra tilfeldige leverandører, har Dellia valgt en annen strategi: Å bygge en tett og forpliktende relasjon til en enkelt produsent i Kambodsja.
– Vi kjøper omtrent 12 % av all mango som produseres i Kambodsja. Vi har investert det lokale produksjonsanlegget og hjulpet bøndene rundt til å få bedre priser. Det har skapt ringvirkninger som nye skoler og bedre infrastruktur lokalt, sier Helgesen.
Denne tette kontrollen gir ikke bare en sosial effekt, men også et produkt som holder høy kvalitet. Med ekstremt fokus på detaljer sørger for eksempel Dellia for at hver pose med mango inneholder én ekstra stor skive.