Jens droppet ut av skolen – nå lager han undervisningsverktøy for lærere i hele verden

Publisert: 07 november 2023

Tekst: Newslab

Foto: Curipod

Curipod har forent AI og undervisning, og laget et undervisningsverktøy som sprer engasjement i klasserommet.

– Lærerne synes det er helt vanvittig, sier daglig leder og gründer Jens Aarre Seip i Curipod.

Fra Startuplabs lokaler i Forskningsparken har han og medgründerne Frikk Fossan og Eirik Hernes Berre skapt furore i klasserom over hele verden.

– Jeg elsker jobben min, sier Jens Aarre Seip som sammen med Eirik Hernes Berre og Frikk Fossan står bak selskapet Curipod. De har utviklet et undervisningsverktøy som lærerne kan bruke til å skape elevengasjement. Fra venstre: Jens Aarre Seip, Frikk Fossan og Eirik Hernes Berre.

Curipod er et interaktivt presentasjonsverktøy for lærere, hvor elever kan koble seg direkte på og delta med for eksempel tegninger, spørsmål eller diskusjoner. 

Ved hjelp av kunstig intelligens (AI) får lærerne hjelp til å lage et undervisningsopplegg på bare noen sekunder, med faktaopplysninger, aktuelle spørsmål og forslag til gruppeoppgaver. 

Likevel er det viktig å dobbeltsjekke at alt innholdet stemmer, siden AI først og fremst er et arbeidsverktøy – ikke et oppslagsverk.

– Det er bare å skrive inn «solsystemet», trykke på «do magic», og vips så har du det du trenger. Siden det er bruk av AI, må du gå over og se etter faktafeil. Det tar 15 sekunder å lage og fem minutter å se over. Deretter kobler elevene seg på.

– Vi er blant de første i verden til å lage denne typen undervisningshjelp, oppsummerer Aarre Seip.

– Har tatt helt av

Siden februar har Curipod i gjennomsnitt hatt 1000 nye lærere som har logget seg inn hver dag. Nå er det 150 000 lærere over hele verden som bruker verktøyet. 

Majoriteten er i USA, Norge, Australia, Storbritannia, Midtøsten, Indonesia og Filippinene. Målet er intet mindre enn hele verden.

– Vi vil nå ut til alle klasserom i hele verden. Det er en del millioner lærere igjen. 

Men gründerreisen har på langt nær vært uten utfordringer. Ifølge Aarre Seip var det noen trege år etter oppstarten i 2019. I starten gikk de tre rundt og fysisk banket på dører for å finne lærere som var interessert i å teste verktøyet. Den første versjonen av Curipod ble lansert i 2021, uten videre suksess. 

Det var først da trioen valgte å implementere AI i januar 2023 at ting begynte å skje. Og ved hjelp av jungeltelegrafen og ivrige lærere som fortalte om Curipod i sosiale medier som Twitter og Tiktok, tok det helt av i februar.

– Det er litt surrealistisk. Du jobber over tid, og det er stort sett motstand de første årene. Det er vanskelig å lage noe som resonnerer hos brukeren. Men når du virkelig treffer med produktet går det veldig fort.

Jens Aarre Seip skryter av miljøet i Forskningsparken, og spesielt Startuplab som Curipod er en del av.

– Startuplab er helt fantastisk! Vi har fått mye kunnskap om å drive startup, og har helt fra starten vært med i nettverk både eksternt og internt. Det hadde vært veldig vanskelig å lykkes uten.

Selskapet har i dag åtte ansatte, og er stadig på jakt etter dyktige utviklere som ønsker å jobbe med det fremste innen kunstig intelligens. 

 

Lærere over hele verden er strålende fornøyde over å ha fått et undervisningsverktøy som lager undervisningsopplegg på bare noen sekunder ved bruk av kunstig intelligens.

Var skolelei

Utgangspunktet for Curipod er å skape engasjerte elever, vekke lærelyst, interesse og oppfordre til kritisk tenking. Det er nemlig ikke gitt at motivasjonen er der for alle. 

Jens droppet selv ut av videregående fordi han ikke trivdes og syntes skolen var kjedelig. Etter å ha jobbet som miljøarbeider på en folkehøyskole, fikk han imidlertid lyst til å studere. Dermed måtte han tilbake på skolebenken. 

Etter fullført videregående skole begynte han ved Norges handelshøyskole i Bergen (NHH). Og der, på første rad, alltid med en hånd i været for å svare på foreleserens spørsmål, satt medgründer Eirik Hernes Berre. 

– Vi har totalt forskjellige bakgrunner. Mens jeg har vært skolelei, har han alltid elsket skolen og jobbet som lærer både i Norge og Mosambik. Men vi har begge sterke meninger om undervisning.

Verdens beste EdTech-fond 

Med barndomsvenn Frikk Fossan med på laget som utvikler, ble Curipod til. Nå reiser de rundt i hele verden for å vise fram resultatet. 

Ifølge Seip er det avgjørende å være tett på brukerne for å lage et godt produkt. Han er veldig fornøyd med at de nå har fått hjelp til å nå enda flere.

– Vi har akkurat fått med oss Reach Capital, som er verdens beste EdTech-fond. Det er kjempegøy! De kan bidra med nettverk og kompetanse i USA. 

– Det vanskeligste er å bygge et produkt som løser et reelt problem, og er så bra at brukerne kommer tilbake igjen, sier gründerne som har hovedkontor i Startuplab og Forskningsparken. Fra venstre: Eirik Hernes Berre, Frikk Fossan og Jens Aarre Seip.