Utviklet selvbetjeningsløsning sammen med sin første kunde

Publisert: 09 juni 2020

Tekst: --

Tidemann Norli og Dexter Smith eier og driver selskapet ninito. De har utviklet en selvbetjeningsløsning for restaurantbransjen, slik de har hos McDonalds.

- Vi så et marked, og nå er vi klare til å levere en enklere hverdag for kafé- og restaurantdrivere, sier Tidemann.

Tok kontakt allerede før de hadde laget noe

Vi jobber inne hos Insj UiO, som er universitetets oppstartsted for studentbedrifter, her i Forskningsparken. Før vi startet tok vi kontakt med Joakim Strand (daglig leder i Nord og Parken Bakeri, red.anm) og han satte oss inn i sin hverdag og hva han ønsket seg i driften av bakeriet her. Han har gått i dialog med oss og gitt oss tilbakemeldinger underveis, noe som har vært ekstremt viktig for tjenesten vi nå sitter med.

- Disse gutta har virkelig imponert meg, sier Joakim.

Joakim har jobbet i serveringsbransjen siden han var 18, har selv gründet 3-4 ulike selskaper og sitter i ledelsen av Nord-bakeriene.

– ninito jobber knallhardt og leverer raskt. De er ryddige og pliktoppfyllende.Joakim ble forbløffet da han så aksjonæravtalen som Tidemann og Dexter hadde utarbeidet. Der står det at de vil jobbe 08-19 mandag -lørdag.

– Dette var et løfte til aksjonærene. Det tyder på en realisme og en ryddighet. De lange dagene ble ikke ble noen overraskelse for disse guttene, smiler Joakim. Han vet selv at det er utrolig mye jobbing å utvikle noe nytt, og han har klare råd til de unge gründerne. – Man må innstille seg på det, og lage en hverdag man er happy med. Ha noen lyspunkter som gjør gründerlivet levelig. Om det er én kveld med Netflix, eller om det er å møte venner noen timer hver uke, noen slike øyeblikk må man legge inn, sier han.

– Men litt ferie har dere vel av og til?

– Vi hadde fri julaften. Og noen søndager også, smiler Tidemann. Motivasjonen for å bygge bedriften er sterk. Gründerne tar også mastergrad ved UiO IFI.

Lønnsomt samarbeid i koronatiden

– Jeg hadde i en tid lett etter en bedre løsning for bakeriet, sier Joakim. Vi hadde utfordringer med fakturasystemet, vi hadde ulike delsalg flere steder og regnskapet tok mye tid hver måned. Vi ville også gi kundene en bedre opplevelse, og jeg var villig til å teste litt sammen med ninito, men jeg var langt fra en sikker kunde. Selvbetjeningsløsningen til ninito er hva vi ønsket, forteller Joakim, men det fungerte ikke helt å legge oppå det kassesystemet vi hadde. Tidemann og Dexter hjalp meg å undersøke markedet og vi byttet til Wallmob som fungerer veldig godt med ninito.

– Det at dette kom opp i koronatiden var veldig bra. Å bytte system og få nedetid er det vanskeligste for en bedrift som vår, så nå benyttet vi sjansen i de ukene bakeriet var stengt.

Nå kan kundene gjøre kjøpet flere steder i Forskningsparken. ninitos skjermer står i glassgaten og utenfor Bakeriet, og det er pad’er i resepsjonen. Hele kjøpet gjennomføres på disse maskinene og så er det bare å hente kaffe og mat i bakeriet.

- Vi lurer også på en bestilling for møtemat, slik at det kan gjøres dagen før. Det er flere måter å gjøre hverdagen enklere for de 3000 tusen som jobber her i parken.

Klar for Europa – kan levere software og hardware til 18 land

– Vi er stolte av at vi nå kan tilby en komplett løsning for spisesteder og hoteller, sier Dexter. En løsning som er utviklet av oss, og hvor vi leverer alt av software og hardware. Extenda GO er vår største partner som tilgjengeliggjør et stort distributørnett og gir oss muligheten til å levere våre løsninger i 18 land.

Innovativt miljø

Dintero er et tredje selskap som er involvert. De er en oppstart fra StartupLab, med en betalingsløsning som konkurrerer med bl.a. Klarna. De håndterer betaling gjennom Vipps for ninitos løsning. Selskapet Auk er det fjerde, som har jobbet sammen med ninito med brukertesting. Auk er en oppstartsbedrift Endel forskning har pekt på at samlokalisering kan virke positivt på innovasjon. Insj UiO, Parken Bakeri, StartupLab, ninito, Dintero og Auk er alle lokalisert noen meter fra hverandre i Forskningsparken.