Gjenbruker det gamle elbilbatteriet ditt

Publisert: 15 mars 2023

Tekst: Newslab

Foto: Angelique Culvin-Riccot

Kasserte elbilbatterier er i ferd med å bli et kjempeproblem. Evyon vil utnytte «søppelet» til det fulleste.

I elbil-sammenheng er det vanlig å snakke om batteriet, men egentlig drives bilen av en batteripakke – altså flere batterier. Dette er du kanskje klar over, men visste du at batteriene forringes i ulik hastighet?

Det vil si at når et batteri nærmer seg slutten av levetiden, kan andre deler av pakken ha mye gjenværende levetid.

– Hvis en del av batteripakken ikke fungerer, er det dessverre i mange tilfeller gunstig økonomisk å kaste hele pakken, sier Jørgen Erdal medgrunnlegger og daglig leder i Evyon.

– Vi startet Evyon fordi vi så et enormt potensial for å løse det store avfallsproblemet verden står overfor, og samtidig bidra opp mot utfordringen med fornybare energikilder.

Gir nytt liv til «søppel»

Anslag viser at mengden kasserte elbilbatterier vil vokse til å tilsvare mer enn tre millioner elbiler frem mot 2030. De fleste av disse forventes å være fullt funksjonelle med 70-80 prosent gjenværende kapasitet.

Evyons forretningsmodell går ut på å ta brukte batteripakker og finne ut om det fortsatt er deler som har mer å by på. Disse får et nytt liv – ikke i elbiler, men i energilagringssystemer.

I starten av året har Evyon hatt en rekke pilotprosjekter med leveranser av industrielle batterisystemer til kunder. Hovedsakelig er det snakk om systemer som kobles til et solcelleanlegg for å lagre overskudd fra solenergi – som da kan utnyttes i perioder med høyt strømforbruk (eller høye strømpriser) for å redusere forbruket fra strømnettet (såkalt «peak shaving»).

– Nå jobber vi for å starte masseproduksjon av disse systemene ved utgangen av året. Vi har finansiering på plass, et godt team og stort sett alt vi trenger for å sette det ut i livet, forteller Erdal.

Møttes gjennom Antler

Erdal ble koblet med medgrunnlegger Radu Achihai gjennom inkubasjonsprogrammet Antler. Ideen til å gjenbruke elbilbatterier kom i utgangspunktet fra Møller Eiendom og Møller Mobility Group, og appellerte til de to gründerne.

Jørgen Erdal og Radu Achihai møttes gjennom Antler-programmet i 2020. Nå har selskapet deres Evyon 30 ansatte og jobber mot masseproduksjon av bærekraftige batterisystemer.

Erdal er utdannet elektroingeniør fra NTNU og har tidligere jobbet med fornybar energi i Boston Consulting Group. Achihais arbeidsbakgrunn har tatt han fra hjemlandet Romania og rundt om i verden.

– Jeg er en informatiker som ble en geofysiker som ble forretningsmann, sier Achihai.

For Achihai ga det mening å jobbe med batterier, særlig fordi han tidligere har jobbet med å behandle farlige materialer.

– Batterier er forurensende å produsere og vanskelig å resirkulere. Å løse denne utfordringen vil ha en stor nettofortjeneste for miljøet, mener han.

– En ypperlig plass

Det har gått fort i svingene for Evyon – fra Antler-programmet til piloteringsfasen har det gått knappe to og et halvt år. De teller i dag 30 ansatte og har nå utvidet virksomheten med en batterilab på Alna, og jobber for fullt mot masseproduksjon av batterisystemene.

I tillegg leverer de også en skyløsning som gjør det mulig å overvåke driften, opprettholde ytelsen og forlenge systemets levetid.

Alle systemene Evyon har utviklet og sendt ut til kunder er bygget på Forskningsparken. Erdal sier at miljøet og fasilitetene på Forskningsparken har vært avgjørende for å bygge opp Evyon. – Det er en ypperlig plass å bli en del av et fellesskap.

Selv om selskapet er i ferd med å vokse seg ut av Forskningsparken, er de glade for å beholde noen av lokalene sine her.

– Vi kom til Forskningsparken på grunn av Startuplab. Det er en ypperlig plass å ha kontorplass og bli en del av et fellesskap – og å få venner og sparringspartnere i andre virksomheter som er i samme fase. For oss har det vært avgjørende at de har en hardware-lab der vi kunne utvikle og bygge systemene våre, sier Erdal.

– Vi er svært takknemlige for støtten vi har fått fra Forskningsparken, som virkelig forstår verdien av å støtte batteriforskning, istemmer Achihai.

Motiveres av å bidra til løsninger

Som de fleste gründere bak vekstselskaper må Erdal og Achihai vie mer tid til «det store bildet» og overlate mer av den daglige driften til teamet de har satt sammen.

Samtidig er fortsatt det samme ønsket om å bidra med løsninger opp mot klima- og miljøutfordringer uforandret.

– Å ta noe som ellers ville blitt søppel og gjøre noe positivt med det, er veldig givende. Jeg gikk inn i dette med et ønske om å gjøre noe positivt som jeg kunne være stolt av når jeg snakker med min tre år gamle datter. Det drives jeg av fortsatt, sier Achihai.

Erdal forteller at for han er det helt avgjørende å jobbe med bærekraftige løsninger.

– Hvis jeg skal yte og levere på mitt aller beste, må jeg jobbe med noe som kan gjøre verden bedre!