«Vi jobber med dette fordi det er nødvendig, ikke enkelt.»
Norske Aiba utvikler teknologi som forhindrer nettovergrep mot barn. Nå har de et unikt produkt folk verden rundt har behov for.
Publisert: 26 september 2023
Tekst: Anne-Marie Korseberg Stokke
Foto: Angelique Culvin-Riccot
– Alle brukerundersøkelser har én ting felles: De grunnleggende metodene er enkle, men hvis du hopper inn i en studie uten skikkelige forberedelser, vil du ikke få nær så høy avkastning på den tiden du investerer, sier Maria, og siterer den anerkjente UX-eksperten Hoa Loranger.
Med 9 års erfaring som UX-designer, nå i designfirmaet Inventas, er Maria en sterk tilhenger av å gjennomføre grundige tester av produkter eller løsninger.
– Du bør gjøre det kontinuerlig gjennom hele design- og utviklingsprosessen. Du kan teste en idé, en skisse eller et digitalt eller fysisk produkt. Det må ikke alltid gjøres veldig formelt, men når du tester på ekte brukere, lønner det seg å bruke litt mer tid på forberedelse og planlegging, sier Maria.
Maria deler planleggingen inn i «før» og «etter» testen:
Matnyttig skjer en gang i måneden i Parken Bakeri. Er du interessert i flere foredrag og arrangementer i Forskningsparken? Se vår eventkalender.
Før du begynner å planlegge testen, tenk på hvorfor du tester. Skriv ned hva du ønsker å finne ut. Skriv deretter ned ønsket resultat. Hvordan forventer du at produktet eller løsningen din skal fungere?
Bestem deg for hvilken brukergruppe du tester, og hvor mange testpersoner du vil ha i hver gruppe. Det anbefales minst 5 personer totalt. Hvis du tester flere ulike brukere, sørg for at du tester 2-5 personer fra hver brukergruppe. Husk: Ikke test på personer du kjenner.
Planlegg alt det praktiske, som tidspunkt, sted og nødvendige verktøy, og skriv deretter en introduksjon slik at alle deltakere får samme informasjon. Definer kriteriene for en bestått test (utførte oppgaver, antall klikk, tid brukt, tilfredshet osv.). Husk: Ytelse og tilfredshet er forskjellige parametere.
Inviter teamet ditt til å observere testene og be dem ta notater i samme skjema. Gi dem informasjon om oppgaven, formålet og kriteriene for å bestå. Sørg for at de observerer mer enn én test.
Brukertesting krever tid og planlegging, så ikke kast bort din første testperson på en test som inneholder feil og mangler. Ved å dobbeltsjekke introduksjonen og spørsmålene vil du sikre at den er forståelig, tar ønsket tid og besvarer målene dine.
Ikke utsett denne jobben! Oppsummer hver test rett etter den er ferdig. Hva er de viktigste funnene, inkludert smertepunkter, muligheter og suksesser? Det blir mye vanskeligere å huske hvem som sa eller gjorde hva etter et par tester.
Se på de viktigste funnene fra hver test. Gjentar noe seg? La gjentatte smertepunkter ha høyeste prioritet og unngå å stole på tilbakemeldingen fra kun én person.
Dokumentér prosessen ved å lagre målene dine, planer, skjemaer, spørsmål og tilbakemeldinger. Dette vil spare tid i planleggingen av fremtidige tester og gi nye teammedlemmer en verdifull forståelse av tidligere beslutninger.
Se på delene av produktet ditt som ikke oppfyller målene dine, og juster deretter.