Testing-ett-to: Få mer ut av brukertestene dine

Publisert: 26 september 2023

Tekst: Anne-Marie Korseberg Stokke

Foto: Angelique Culvin-Riccot

UX-designer María Maurstad Ævarsdóttir mener du aldri kan være for godt forberedt når du gjennomfører brukertesting. Du bør til og med teste din egen test! Dette er hennes trinn-for-trinn guide til sikker suksess.

– Alle brukerundersøkelser har én ting felles: De grunnleggende metodene er enkle, men hvis du hopper inn i en studie uten skikkelige forberedelser, vil du ikke få nær så høy avkastning på den tiden du investerer, sier Maria, og siterer den anerkjente UX-eksperten Hoa Loranger.

Med 9 års erfaring som UX-designer, nå i designfirmaet Inventas, er Maria en sterk tilhenger av å gjennomføre grundige tester av produkter eller løsninger.

– Du bør gjøre det kontinuerlig gjennom hele design- og utviklingsprosessen. Du kan teste en idé, en skisse eller et digitalt eller fysisk produkt. Det må ikke alltid gjøres veldig formelt, men når du tester på ekte brukere, lønner det seg å bruke litt mer tid på forberedelse og planlegging, sier Maria.

Maria deler planleggingen inn i «før» og «etter» testen:

María Maurstad Ævarsdóttir og Carl Ivarsson fra Inventas besøkte Forskningsparken i september 2023 og holdt et gratis lunsjforedrag med tittelen «Navigating User Insights and Business Needs».

Matnyttig: Lær fra ekspertene

Matnyttig skjer en gang i måneden i Parken Bakeri. Er du interessert i flere foredrag og arrangementer i Forskningsparken? Se vår eventkalender.

Før testen:

1. Sett et mål

Før du begynner å planlegge testen, tenk på hvorfor du tester. Skriv ned hva du ønsker å finne ut. Skriv deretter ned ønsket resultat. Hvordan forventer du at produktet eller løsningen din skal fungere?

2. Velg brukere

Bestem deg for hvilken brukergruppe du tester, og hvor mange testpersoner du vil ha i hver gruppe. Det anbefales minst 5 personer totalt. Hvis du tester flere ulike brukere, sørg for at du tester 2-5 personer fra hver brukergruppe. Husk: Ikke test på personer du kjenner.

3. Lag en testplan

Planlegg alt det praktiske, som tidspunkt, sted og nødvendige verktøy, og skriv deretter en introduksjon slik at alle deltakere får samme informasjon. Definer kriteriene for en bestått test (utførte oppgaver, antall klikk, tid brukt, tilfredshet osv.). Husk: Ytelse og tilfredshet er forskjellige parametere.

4. Lag et observasjonsskjema

Inviter teamet ditt til å observere testene og be dem ta notater i samme skjema. Gi dem informasjon om oppgaven, formålet og kriteriene for å bestå. Sørg for at de observerer mer enn én test.

5. Test testen

Brukertesting krever tid og planlegging, så ikke kast bort din første testperson på en test som inneholder feil og mangler. Ved å dobbeltsjekke introduksjonen og spørsmålene vil du sikre at den er forståelig, tar ønsket tid og besvarer målene dine.

Etter testen:

1. Oppsummer

Ikke utsett denne jobben! Oppsummer hver test rett etter den er ferdig. Hva er de viktigste funnene, inkludert smertepunkter, muligheter og suksesser? Det blir mye vanskeligere å huske hvem som sa eller gjorde hva etter et par tester.

2. Sammenlign tilbakemeldinger

Se på de viktigste funnene fra hver test. Gjentar noe seg? La gjentatte smertepunkter ha høyeste prioritet og unngå å stole på tilbakemeldingen fra kun én person.

3. Dokumentér

Dokumentér prosessen ved å lagre målene dine, planer, skjemaer, spørsmål og tilbakemeldinger. Dette vil spare tid i planleggingen av fremtidige tester og gi nye teammedlemmer en verdifull forståelse av tidligere beslutninger.

4. Oppdater

Se på delene av produktet ditt som ikke oppfyller målene dine, og juster deretter.